Kultur
1/2022

Hudsykdom i NRK-serie

Husker du fjorårets julekalender på NRK Super? En av rollene i serien hadde en hudsykdom, og en annen var i ferd med å få det.

Tekst:
Eldrid Oftestad

En av rollene i fjorårets julekalender på NRK Super hadde hudutslett.

Foto: Monster

Kristiania magiske tivolitheater var en ny julekalender fra NRK Super i fjor, som var skapt av Atle Knudsen og Kjetil Indregard og produsert av Monser Scripted. Den handlet om klasseforskjeller og ulikheter i datidens Kristiania, og mye av handlingen foregikk i et teater, Kristiania magiske tivolitheater. En av teaterungene i serien, Gabrielle (Mehetabel Natnæl Hailu), er i ferd med å utvikle en hudsykdom, som moren hennes Ariam (Selome Emnetu) har. Hun jobber også i teateret og kalles for «Øglekvinnen». 

Tivolifascinasjon

Produsent for serien, Hege Hauff Hvattum, forteller at utgangspunktet for serien er en fascinasjon for det gamle tivoliområdet og teatret som lå i Vika på tidlig 1900-tallet.

– Verdensteatret samlet gjestespill og aktører fra alle verdenshjørner. En del av underholdningen på den tiden var blant annet en slags freak-kultur, der det var vanlig å stille ut dyr som på sirkus og mennesker som av ulike grunner ble oppfattet som annerledes. Originalt i manuset var Ariam mer en historisk og kulturell referanse. Etter hvert som vi ønsket å gi karakteren mer plass, ble det viktig for oss at hun var et helt menneske, og at rollen som «Øglekvinnen» kun var en rolle i forestillingen og ikke det som definerte henne som person.

«Vi vil at denne historien bidrar til å styrke budskapet om at sånn en ser ut på utsiden ikke definerer hvem vi er på innsiden»

Vil speile samfunnet

– Hva ønsker dere å formidle med moren Ariam og datteren Gabrielle som har hudutslett?

– Historielinjen til Ariam og Gabrielle ble viktig for å speile det samfunnet vi lever i, og det gjelder også i dag. Vi har fremdeles en lang vei å gå før vi kan si at freak-kulturen er et tilbakelagt kapittel, selv om vi ikke lenger ser det like eksplisitt. Vi vil at denne historien bidrar til å styrke budskapet om at sånn en ser ut på utsiden ikke definerer hvem vi er på innsiden, sier produsenten.